Україна – єдина країна
Мета:
ознайомити учнів з основними історичними подіями становлення державності
України;
формувати
відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття
особистої відповідальності за долю держави та українського народу;
виховувати
повагу до державних символів, шанобливе ставлення до традицій українців та
представників інших національностей, що населяють країну;
формувати
почуття патріотизму та національної свідомості, виховувати любов до Батьківщини.
Хід уроку
На дошці написаний епіграф
Свою Україну любіть,
Любіть її во время люте.
В останню тяжку мить
За неї Господа моліть!
Т. Г. Шевченко
Учитель: Наш український древній рід
Благословенний Богом на життя довічне.
Його коріння з давніх літ
Дає нам силу титанічну.
Дорогі діти, шановні батьки та
гості! Раді знову вас вітати у стінах нашої школи. Радісно тріпоче клен листям
на шкільному подвір’ї, майорять жоржини та огортають духмяним цвітом
чорнобривці. Школярі теж з нетерпінням чекали зустрічі з вчителями та однокласниками.
І настрій у нас усіх сьогодні чудовий. Озирніться довкола. А чи помітили ви,
йдучи до школи, як яскраво світить сонце і яке сьогодні небо?
Учитель: Найголовніше для всіх людей є те, щоб світило яскраво
сонце і було мирне небо. Важко уявити, що десь над нашою рідною землею клекочуть
гармати, повітря здригається від вибухів,
а відчай панує в очах людей…
Учитель: Гірким і тернистим був шлях України у боротьбі за волю
та незалежність. Україна знана і визнана. Українці виразно відрізняються від
слов’янських і неслов’янських народів. Передусім – мовою. Українська мова –
одна з найпрекрасніших й найбагатших мов поміж мовами інших слов’янських, та й
не тільки слов’янських народів. Її називають солов’їною.
Учень: Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Д.Павличко
Учитель: Українці мають усі підстави пишатись, що їхня
Батьківщина не раз переживала дні слави, мужньо переносила найважчі
випробування. Не одне покоління кращих синів та дочок беззавітно клали своє
життя до ніг рідної неньки – України.
Читець 3:А сотню вже
зустріли небеса..
Летіли легко, хоч Майдан ридав…
І з кров´ю перемішана сльоза….
А батько сина ще не відпускав..
Й заплакав Бог,побачивши загін:
Спереду – сотник,молодий,вродливий
І юний хлопчик в касці голубій,
І вчитель літній сивий-сивий…
І рани їхні вже не їм болять…
Жовто-блакитний стяг покрив їм тіло..
Як крила ангела, злітаючи назад,
Небесна сотня в вирій полетіла…
Людмила
Максимлюк
Учитель:Сьогодні ми в скорботі й з великою вдячністю згадуємо
Героїв Небесної сотні, котрі відтепер постійно споглядатимуть за нами та нашими
вчинками. Майдан став символом боротьби, символом утвердження прагнень до європейських цінностей у
споконвічно європейській державі. І за цю боротьбу, за нашу з вами свободу й
оновлення країни заплачено страшну ціну: своє життя віддали найкращі. І більшість з них – молоді, сильні. Ті, хто лише починав
жити…
( хвилина мовчання)
Учитель:Убиті в столиці герої мають стати прикладом для кожного
свідомого українця, що маємо робити все від нас залежне, щоби ті смерті не були
марними. Країна після трагедії стала
іншою і потребує реальних змін в усіх сферах життя. Небесна сотня –новітні герої України. Вони полягли за нас із вами, юні,
чорноброві хлоп’ята, яким судилося вже стати чорнобривцями, як сказав поет.
Їхній приклад має зупинити й тих, хто нині розпалює вже нове, інше
протистояння.
Учень: Слухайте,
слухайте, слухайте, люди!
Дзвонить десь дзвін безупинно –
То задзвонила воля здобута,
То Україна скинула пута,
То на свободі родина!
Учитель: Споконвічна боротьба за волю України не могла не дати
паростки волі, паростки свободи. Україна здобула самостійність і позбулася
протекторату ненажерливих сусідів. Росія споконвіку була «старшим братом» щодо
України. І хоче, щоб під його «чоботом» ми були завжди. Тому й розпалює
національну ворожнечу, щоб зробити нашу державу розрізненою та беззахисною.
Учитель:Україна – це краплина сонця на карті світу. Вона осяяна
багатовіковими традиціями, піснями, історією. Наша земля наділена неоціненними
скарбами та багатствами родючих земель та повноводних рік.
У кожного з нас є рідна хата. Подумайте, скільки потрібно
праці, щоб утримувати в домі порядок і лад, щоб було в ньому чисто і затишно,
щоб жилось заможно.
Україна – наш спільний дім. Тож маємо дбати усі, щоб були
в ній добробут і лад, мир і злагода, вічна краса. Усі ми повинні усвідомити:
своє, рідне – не тільки хата й подвір’я, а й вулиця, село чи місто, де ти
живеш, ліс і річка, степ і море , і вся розмаїта наша країна.
Двадцять чотири області, Автономна Республіка Крим, місто
Севастополь та столиця України – Київ,
розташовані на карті нашої держави. Від Ужгорода до Луганська, від Києва до
Сімферополя,Україна багата родючими ґрунтами, водними ресурсами, корисними копалинами,
різноманітним рослинним та тваринним світом, умовами для розвитку промисловості
та сільського господарства. Економічна могутність України, так само, як
політична і культурна, залежить від її цілісності й неподільності.
Учитель: Послухайте ось таку притчу.
Якось, у коробці лежали тюбики з фарбами. Одного разу
біла фарба сказала чорній, що в тюбику
лежала найближче до неї:
- Сестро, що за
біда трапилася з тобою? Чому ти така брудна?
- Я не брудна,
такий мій колір, - відповіла чорна фарба.
- Тоді ти
неправильна фарба, і колір у тебе неправильний. Подивись на мене, ось яким
повинен бути справжній колір, і взагалі, всі кольори походять від білого, тому
нема нічого більш витонченого, як білий колір, на котрий повинні прагнути бути
схожими усі інші фарби.
Це зауваження не сподобалось чорній фарбі і вона
незадоволено відповіла:
- Ні, це ти
неправильна, а мій колір найправильніший. І взагалі, якби не було чорного кольору, то нічого
видатного не змогли б намалювати. Спробуй без мене щось намалювати, білий аркуш
так і залишиться білим.
Почувши це, засперечалися інші фарби і навперебій почали
доводити, що тільки їх колір правильний і потрібний. Що тільки вони будуть
обрані художником для створення шедевру. Довго та запекло вони сперечались,
так, що деякі навіть почали вибризкуватись з тюбиків через розбурхану
неприязнь.
Та раптом кришка коробки відкрилась і на тюбики впало
яскраве світло. Художник вийняв фарби і видавив їх на палітру. Потім, змішавши
їх одна з одною, наніс на полотно, де й відбулося їх примирення. Художнику не
було ніякого діла до їх протиріч, він бачив єднання у різноманітності. Для
нього були важливі всі кольори. Так був створений великий шедевр, де фарби не
протистояли, а взаємодоповнювали одна одну.
Так і в нашій країні, кожне місто, кожна область – це
лише окремий тюбик з фарбою, а разом ми – квітуча, барвиста Україна.
Учитель: Звичайно ж у кожного з нас є рідні та друзі з різних
куточків України. Пропоную вам підійти до карти та наліпками з кольорового
паперу позначити міста, де проживають ваші рідні та друзі.
Учитель:Символічним є те, що на Майдані, виборюючи свою свободу й
нове життя для України, стояли поруч пліч-о-пліч представники різних регіонів
України: Івано-Франківська і Харкова, Львова і Кіровограда, Чернівців і
Полтави, Рівного, Одеси і Севастополя.
А коли після анексії Криму та подій на сході України
сотні сімей, зіткнувшись із труднощами,змушені були покинути свої домівки у
пошуках безпеки, їх охоче прийняли родини з Прикарпаття, Волині, Київщини,
Черкащини та інших територій України.
Це ще раз доводить, що Україна – єдина держава, і
кримські татари разом з українцями і всіма іншими національностями, які
проживають на території України – єдиний народ.
Учитель: Кожна людина
найбiльше любить той край, де народилася i живе. Кожен пишається своєю рiдною землею. Завжди хоче сказати про неї найкраще.
Подивiться уважно на карту України. Що ви знаєте про
Україну?
Повiдомлення учнiв.
• Простiр землi, яку заселяють
українцi, є таким великим,
що аби перетнути його пiшки iз заходу на схiд, треба йти 90 днiв, долаючи щодня 30 км.
Територiя України простягається iз
заходу на схiд на 1316 км, а з пiвночi на пiвдень — на 893
км.
• За площею
територiї (603,7 тис. кв. км) серед європейських держав вона
поступається лише Росiї.
• Протяжнiсть державного кордону України становить 7 590 км, iз них на морськi
кордони припадає 1 959 км.
• Нашими
найближчими сусiдами є росiяни, бiлоруси, поляки,
чехи, словаки, угорцi, румуни,
молдавани, болгари.
• Україна — це
держава. Вона має свою Конституцiю — Основний
Закон, тобто правила, за якими живуть українці. Її прийнято Верховною Радою
України 28 червня 1991 року.
• 24 серпня 1991
року прийнято Акт проголошення незалежностi
України.
Україна є
суверенною i незалежною, демократичною, соцiальною, правовою державою.
Учні
відповідають на запитання:
·
Хто
автор слiв Гiмну України?
(Чубинський.)
·
Край, де ви народились, живете i зростаєте. (Батькiвщина.)
·
Знак, що символiзує
мiць держави. (Герб.)
·
Людина,
яка належить до певної держави, пiдпорядковується
законам, перебуває пiд її захистом.
(Громадянин.)
·
Столиця України. (Київ.)
·
Найголовнiша пiсня країни. (Гiмн.)
·
Один
iз державних символiв.
(Прапор.)
·
Якi гори є на територiї
України? (Кримські, Карпати.)
·
Назвiть найвищу гору Карпат? (Говерла, 2 061 м.)
·
Які
моря є на територiї України?
(Чорне, Азовське.)
·
Яка
найбiльша рiчка? (Дніпро.)
·
Основний
закон України. (Конституцiя.)
·
Державна
мова України. (Українська.)
·
Найголовнiший майдан нашої країни. (Майдан Незалежності.)
·
Кого
називають Кобзарем України? (Т.Г.Шевченка.)
·
Що
святкують українцi 28 червня?
(день Конституції.)
Мозковий штурм поняття “Україна”
Ви отримали багато інформації щодо становлення
України як держави. То ж давайте підсумуємо почуте і разом заповнимо наступну
схему: (учні називають свої варіанти,
вчитель записує на дошці)
Якщо врахувати,
що в Україні 47 мільйонів Я, ми можемо вивести формулу українського народу: Я
х 47 млн. = український народ (Україна). А Україна - це її історія, народ,
територія, звичаї, традиції, закони.
Отже, поняття Я, Ми, Народ не існують окремо, вони взаємопов’язані і
існують у ланцюгу
Я → Ми → Народ → Світ
Учитель:
Отже, про Україну як державу можна говорити до безкінечності і шукати
все нові і нові її ознаки. Проте боротьба за національну культуру, за
українську мову, а відтак і за державу, зважаючи на події сьогодення, ще попереду. Базовими рисами майбутнього мають
стати висока професійність, творчість, комунікативна духовність, які
формуватимуть у різних верств і груп населення виважені духовні та моральні
орієнтири, життєві цінності, закладатимуть підвалини відповідної соціальної
поведінки.
Сьогодні кожному
громадянинові нашої держави зрозуміло, що Україну чекає тернистий, важкий і
довгий шлях входження у світовий простір. Шлях України — це шлях побудови
самостійної демократичної незалежної правової держави, а не держави тільки
етнічної. У цьому — джерело нашої внутрішньої стабільності і міжнаціональної
злагоди.
Ви — майбутнє
України. Яке стоїть перед вами завдання сьогодні?
(Своїми
знаннями, працею, здобутками підносити
культуру України, своїми досягненнями славити її. Бути гідними своїх предків, любити рідну землю так, як
заповідав великий Тарас, берегти волю і незалежність України, поважати свій
народ і його мелодійну мову. Шанувати себе і свою гідність.)
Учень:
Я українець
вірою і кров'ю,
Моє коріння тут,
у цій землі.
Вона моєю
живиться любов'ю,
А я страждаю
болями її.
Учениця:
Я українець, син
народу того,
Що відвикає нині
від ярма.
Я не корюся, я
молюся Богу
І вірю в те, що
все це не дарма.
Учениця:
Я українець! -
цього не відняти,
В моїй душі
співають солов'ї,
Були такими мої
мама й тато,
Й такими будуть
правнуки мої!
Учитель: Любі мої!
Пам'ятаймо: патріотизм — звичайний стан повсякденного життя людини, який
виявляється не тільки в надзвичайних ситуаціях.
Вірмо,
що територіальна цілісність України, скріплена кров’ю мільйонів незламних
борців, навіки залишатиметься непорушною. А ми маємо бути свідомі того, що лише
в єдності дій та соборності душ можемо досягти величної мети – побудови
економічно й духовно багатої, вільної, демократичної України, якою пишатимуться
наші нащадки.
Учениця.
Не ділімо цю землю,
Не ділімо це небо,
Не ділімо хатини
Й сім'ї не ділімо!
Бо ми - браття, єдині
В українському слові,
В українськім коріння,
В українській любові!
Учитель: Перед вами лежать вирізані з паперу голуби. Пропоную вам
написати слова підтримки вашим одноліткам, сім’ї яких змушені були покинути
свої домівки у пошуках безпеки.
Немає коментарів:
Дописати коментар